CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, April 28, 2010

Shooting of Aminulrasyid Amzah...another version that's genuine

Shooting of Aminulrasyid Amzah: Justice to be served during cabinet meeting?

The shooting of teenager Allahyarham Aminulrasyid Amzah (15 years old) will be discussed during weekly Cabinet Meeting tomorrow, Wednesday 28 April 2010

Source and credits: Malaysiakini

====================================================================
Teen shooting case to be brought to cabinet
Jimadie Shah Othman
Apr 27, 10
2:43pm

The case of teenager Aminulrasyid Amzah who was shot dead by police yesterday in Shah Alam will be brought up in the cabinet's weekly meeting tomorrow.

NONEMinister for Agriculture and Agro-based Industry Noh Omar(far right) said he would raise the matter for deliberation.

Noh, who is also Selangor Umno deputy chief, said the party would offer legal assistance to the family as they have a right to sue the police force and the government over the incident.

"They can also bring up this case to Suhakam (Human Rights Commission)," Noh told reporters at the teenager's home this afternoon.

The 15-year-old was shot in the head in the early hours of Monday, after Aminulrasyid allegedly acted suspiciously and tried to ram a car into members of a police patrol unit in Section 11, Shah Alam.

Noh said the party sympathises with the family over the incident and expressed hope that the matter would be investigated transparently in the interests of justice and the truth.

“I hope this case will not be sensationalised or politicised,” said the minister.

NONENoh said this after meeting with Aminulrasyid's family members, who had held a press conference at their home in Section 11.

Aminulrasyid's mother dismissed media reports published today portraying her son as a criminal.

"I know my son. He is not as they report in the newspapers. I know who my son was," insisted Norsiah Mohamad, 60.

The anguished mother of eight - Aminulrasyid was the youngest - said her son had never been involved in criminal activities as alleged in media reports.

The media, therefore, should not report "yang bukan-bukan" (nonsense), because "as a mother, I cannot stand to read such things," said Norsiah as she wiped away tears.

NONEAsked whether the family would take legal action against the police force, Norsiah (right) - a single mother - said the matter would be discussed with the rest of the family.

Also present at the press conference were Norsiah's daughter Norazurah and her son-in-law Kamarudin Hassan.

According to the police report lodged by a witness involved in the incident, he and Aminulrasyid were returning home in the latter's Proton Iswara from a restaurant in Section 7.

After overtaking a police MPV, they were chased, then shot at by the police until the car was forced to the side of the road.

"I went out of the car to surrender. One of the police personnel kicked me from behind, while others punched and kicked me.

"I struggled and was able to escape from the police, then went straight home," said the witness in his police report.

Suspect tried to ram police

A different version of the episode, however, was reported by the print media today.

khalid abu bakar selangor cpo bukit antarabangsa pc 201208 03Speaking to the press yesterday, Selangor police chief Khalid Abu Bakar (right) was reported as having said the police chased Aminulrasyid after chancing upon him and the other suspect "in suspicious circumstances".

Rather than slowing down after being told to stop their car, the teenager sped up. The police then shot at a tyre of the Iswara, said Khalid.

After the car stopped, he added, one of the suspects exited the vehicle and escaped on foot.

The driver of the vehicle suddenly reversed the car and tried to ram into the police personnel - who had by then been joined by officers from another patrol unit.

"Surprised by the action of the suspect and (trying) to defend himself, the police officer shot in the direction of the suspect in the car," said Khalid.

The suspect died on the way to the Tengku Ampuan Rahimah Hospital in Klang due to the injury sustained, added the police chief.

A long machete was found in the Iswara by police personnel, Khalid said.

All four police personnel involved in the incident have been transferred to desk jobs while investigations are carried out under Section 302 of the Penal Code, he said.

He posed no threat

This afternoon, Norsiah lodged a report at the Shah Alam district police station.

NONE"I ask that an independent probe be carried out by police (officers) from the federal police headquarters of PDRM (Royal Malaysian Police Force) on every police officer involved, including superior officers who had allowed this incident to occur."

She was accompanied by PKR information chief Latheefa Koya, Selangor exco Yaakob Sapari, Seri Setia state assemblyperson Nik Nazmi Nik Ahmad, and Kapar parliamentarian S Manikavasagam.

"I want justice for my son," Norsiah told reporters, reiterating Aminulrasyid's innocence.

She also questioned why the police could not merely stop the car her son was driving, as "there was no proper reason why the police had to shoot".

She dismissed the suggestion that Aminulrasyid (left) had posed a threat to the police officers involved.


====================================================================

Not to point fingers to anybody, but this is a very sad tragedy .

Hopefully justice will be uncovered, I fully support for a Royal Commission of Inquiry be set up to determine the what, who, why, where, when and how was the events that lead to the shooting of late Aminulrasyid Amzah.

Al-Fatihah

(CREDITS :http://nukm4n.blogspot.com/2010/04/shooting-of-aminulrasyid-amzah-justice.html)

Tuesday, April 27, 2010

Pelajar tingkatan 3 MAUT ditembak polis....akibat silap sangkaan

Salam. Terpanggil aku untuk menulis kisah yang baru terjadi semalam. Saat ni masih bergenang air mata aku mengenangkan apa yang terjadi. Geram dan tak dapat aku bayangkan perasaan keluarga allahyarham.....sedangkan aku pun sukar nak menerima kenyataan.

Mangsa ialah Allahyarham Aminulrasyid Amzah (15), bekas junior skolah aku, SMK Seksyen 11 before die pindah pegi SMK 9 Shah alam. Sempat la jugak aku mengenali allahyarham walaupun tidak laa rapat sangat. Kakak allahyarham juga merupakan kenalan aku sewaktu aku masih bersekolah.

Takziah buat ahli keluarga allahyarham aminul. moga rohnya dicucuri rahmat dan diletak dalam kalangan yang beriman. AL-FATIHAH.


Allahyarham Aminulrasyid Amzah

KISAHNYA


Allahyarham ditembak mati ditempat kejadian oleh peronda polis pada jam lebih kurang 2am. tempat kejadian di Jalan Tarian 11/2 Shah Alam, hanya beberapa langkah sahaja daripada rumah allahyarham. Polis peronda yang boleh aku kategorikan sebagai membuat tindakan melulu mengesyaki bahawa Allahyarham bersama seorang rakan yang sedang memandu Proton Iswara adalah gang samun yang berbahaya. Selepas itu, polis melepaskan hampir 10 das tembakan (menurut jiran yang tinggal berdekatan tempat kejadian).

Dalam kejadian itu, tayar kereta telah terkena tembakan menyebabkan kereta tersebut telah terhenti ditepi jalan. Menurut apa yang aku dengar daripada ayah yang pergi menziarahi jenazah di surau seksyen 11 semalam, mangsa ditembak di kepala. Rakan kepada allahyarham SEMPAT MELARIKAN DIRI daripada kereta tersebut. jadi, dalam kes ni ada EYE WITNESS. Moga tindakan yang adil dan wajar dapat diambil.

Pada pandangan aku, mungkin allahyarham bersama rakan menjadi panik ketika dikejar polis peronda akibat mereka bawah umur dan tiada lesen. Allahyarham memandu melulu menghala ke arah rumahnya. namun, Allah lebih menyayanginya. tidak sempat sampai ke rumah, allahyarham aminul telah ditembak mati. Tempat kejadian boleh aku katakan sangat sangat dekat iaitu hanya beberapa tapak je dari rumahnya.

Menggeletar bila aku dengar berita ini semalam. Lebih-lebih lagi allahyarham adalah rakan seusia adik aku. Nak disalahkan polis, mungkin juga mereka hanya melakukan kerja mereka. tetapi aku yakin, polis ada prosedur. Bukan boleh main hentam je suka-suka nak tembak. Mengapa perlu ditembak begitu dahsyat, kalau 'kononnya penjenayah' itu tidak melepaskan apa-apa tembakan dan tidak mempunyai sebarang senjata pun. takkan la 4 orang polis tak dapat nak uruskan sebiji kereta yang dah tersadai dan 2 orang mangsa yang tiada sebarang senjata dan baru 15 tahun. Aneh. Pelik. Wallahualam....

Dalam berita harian online ade cakap mereka menemui parang dalam kereta tersebut. tetapi kakak kepada allahyarham telah menegaskan bahawa memang tiada apa2 senjata di dalam proton iswara tersebut.

Untuk berita tambahan, sila visit Berita harian Online,

Friday, April 9, 2010

Renungan Persahabatan...

Kesibukan, keseronokan, kerisauan dan kesedihan menjadikan masa makin pantas berlalu...sekejap je dah nak habis sem. soon, it will be FINAL EXAM!! goshh....entah ape laa yang aku dah blajar sepanjang semester yang penuh drama ni...


rasanya semester ni aku blajar macam-macam...semuanya kisah kehidupan yang boleh mematangkan aku...kebanyakannye semua cerita persahabatan....friendship...

Apa ada pada persahabatan??

kadang2 kita anggap orang tu kawan...tapi dalam diam...persahabatan itu kelaparan nilai persahabatan...lantas KAWAN MAKAN KAWAN.

kadang2...kita lepak, gelak2...gossip2...gurau2...ngan "KAWAN" kita...rupenye dalam diam, kite je yg syok sendiri anggap die tu kawan kita....blakang kita, mengutok, mengeji...menghina kita...

kadang2...kita jumpa orang tu kita bertegur, kita salam...kita berborak...tapi rupanya ada hidden agenda tersendiri yang memusnahkan dinding persahabatan

kadang2...bila kawan melampaui garis persahabatan, dan bila perasaan sayang bertukar cinta tetapi tidak mampu dibalas...boleh memecahkan persahabatan yang lama terbina

kadang2...kita rasa kita ada banyak kawan...bila kita senang, ada duit, bergembira, gelak tawa semua bersama......tapi bila kita susah, bila dalam poket dah takde kertas2 yang bergambarkan agung dan tinggal hanya besi2 yang memenuhi wallet.....bila kita sedih..bila kita marah....hanya sorang dua je yang kisah...

kadang2...kita sedar dalam kita bergurau, ada insan2 bernama KAWAN yang SENTAP....jadi aku berhenti bercakap agar dapat melegakan keadaan yang dahagakan kesunyian...tapi bila perbuatan KAWAN itu membuatkan aku sentap....aku dibiarkan terus tersentap...

kadang2...aku meruntuhkan dinding keegoan aku....demi menjaga persahabatan....bayangkan, sampai aku mintak maaf walaupon aku tau aku tak bersalah...TAPI...ada insan bernama KAWAn yang membela JEMBALANG bernama EGO...yang sangat sukar dipisahkan....lantas kawan bertukar menjadi 'orang' yang makin aku lupa asal usulnya...

kadang2...aku cuba merubah diri untuk berkawan dengan semua....tapi apabila KAWAN tu nak ikot kepala dia je....mintak maaf la...terpaksa aku biarkan kau mengundur diri....jika kau nak jadi KAWAN aku, berubah la dulu....cuba cerminkan diri kau...layak ke kau digelar KAWAN...

kadang2...KAWAN kita ada kereta...mmg aku jelez...tapi takde la smpai aku terhegeh-hegeh nak tumpang....aku sedar diri....mmg nasib aku utk pakai kaki yang berenjinkan tenaga untuk pusing satu campus...

kadang2...KAWAN tu ingat dia ada ramai kawan...tumpang kereta dia, pergi lepak2...tapi percayalah...disaat mesin mega buatan tempatan tu rosak...masa tu baru kau akan nampak sape kawan sebenar dan sape yang menjadikan kau 'makanan' persahabatan....


drama persahabatan ni takkan habis...aku sedar...jauh lagi perjalanan hidup...memang sekarang aku ada ramai kawan yang menganggap aku kawan dan aku menganggap mereka kawan....tapi aku sedar, dalam kealpaan serta kegigihan mengharungi perjalanan hidup yang panjang ni....ada kawan yang akan tercicir....ada kawan yang akan tersesat...ada banyak kawan yang mungkin akan cuba memakan aku....tapi aku percaya....banyak lagi orang yang aku akan jumpa...mungkinkah sahabat sejati menanti aku dalam perjalanan itu? insyallah....

THANX TO ALL MY FRIENDS THAT CONSIDERED ME AS YOUR FRIEND...I APPRECIATE IT LOTS....and i also appreciate those that appreciates me...my love for you FRIENDS are still strong :)

tolong sedarkan aku kalau aku leka...
tolong tampar aku kalau aku terlalu lancang...
tolong sepak aku kalau aku melampau...
tolong ajar aku kalau aku salah...
tolong tegur aku jika perbuatan aku mengikis nilai persahabatan kita....