CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, April 9, 2010

Renungan Persahabatan...

Kesibukan, keseronokan, kerisauan dan kesedihan menjadikan masa makin pantas berlalu...sekejap je dah nak habis sem. soon, it will be FINAL EXAM!! goshh....entah ape laa yang aku dah blajar sepanjang semester yang penuh drama ni...


rasanya semester ni aku blajar macam-macam...semuanya kisah kehidupan yang boleh mematangkan aku...kebanyakannye semua cerita persahabatan....friendship...

Apa ada pada persahabatan??

kadang2 kita anggap orang tu kawan...tapi dalam diam...persahabatan itu kelaparan nilai persahabatan...lantas KAWAN MAKAN KAWAN.

kadang2...kita lepak, gelak2...gossip2...gurau2...ngan "KAWAN" kita...rupenye dalam diam, kite je yg syok sendiri anggap die tu kawan kita....blakang kita, mengutok, mengeji...menghina kita...

kadang2...kita jumpa orang tu kita bertegur, kita salam...kita berborak...tapi rupanya ada hidden agenda tersendiri yang memusnahkan dinding persahabatan

kadang2...bila kawan melampaui garis persahabatan, dan bila perasaan sayang bertukar cinta tetapi tidak mampu dibalas...boleh memecahkan persahabatan yang lama terbina

kadang2...kita rasa kita ada banyak kawan...bila kita senang, ada duit, bergembira, gelak tawa semua bersama......tapi bila kita susah, bila dalam poket dah takde kertas2 yang bergambarkan agung dan tinggal hanya besi2 yang memenuhi wallet.....bila kita sedih..bila kita marah....hanya sorang dua je yang kisah...

kadang2...kita sedar dalam kita bergurau, ada insan2 bernama KAWAN yang SENTAP....jadi aku berhenti bercakap agar dapat melegakan keadaan yang dahagakan kesunyian...tapi bila perbuatan KAWAN itu membuatkan aku sentap....aku dibiarkan terus tersentap...

kadang2...aku meruntuhkan dinding keegoan aku....demi menjaga persahabatan....bayangkan, sampai aku mintak maaf walaupon aku tau aku tak bersalah...TAPI...ada insan bernama KAWAn yang membela JEMBALANG bernama EGO...yang sangat sukar dipisahkan....lantas kawan bertukar menjadi 'orang' yang makin aku lupa asal usulnya...

kadang2...aku cuba merubah diri untuk berkawan dengan semua....tapi apabila KAWAN tu nak ikot kepala dia je....mintak maaf la...terpaksa aku biarkan kau mengundur diri....jika kau nak jadi KAWAN aku, berubah la dulu....cuba cerminkan diri kau...layak ke kau digelar KAWAN...

kadang2...KAWAN kita ada kereta...mmg aku jelez...tapi takde la smpai aku terhegeh-hegeh nak tumpang....aku sedar diri....mmg nasib aku utk pakai kaki yang berenjinkan tenaga untuk pusing satu campus...

kadang2...KAWAN tu ingat dia ada ramai kawan...tumpang kereta dia, pergi lepak2...tapi percayalah...disaat mesin mega buatan tempatan tu rosak...masa tu baru kau akan nampak sape kawan sebenar dan sape yang menjadikan kau 'makanan' persahabatan....


drama persahabatan ni takkan habis...aku sedar...jauh lagi perjalanan hidup...memang sekarang aku ada ramai kawan yang menganggap aku kawan dan aku menganggap mereka kawan....tapi aku sedar, dalam kealpaan serta kegigihan mengharungi perjalanan hidup yang panjang ni....ada kawan yang akan tercicir....ada kawan yang akan tersesat...ada banyak kawan yang mungkin akan cuba memakan aku....tapi aku percaya....banyak lagi orang yang aku akan jumpa...mungkinkah sahabat sejati menanti aku dalam perjalanan itu? insyallah....

THANX TO ALL MY FRIENDS THAT CONSIDERED ME AS YOUR FRIEND...I APPRECIATE IT LOTS....and i also appreciate those that appreciates me...my love for you FRIENDS are still strong :)

tolong sedarkan aku kalau aku leka...
tolong tampar aku kalau aku terlalu lancang...
tolong sepak aku kalau aku melampau...
tolong ajar aku kalau aku salah...
tolong tegur aku jika perbuatan aku mengikis nilai persahabatan kita....


3 comments:

Anonymous said...

I feel the same way too.
It's like when you have something, everbody shows up and acts really nice to ask for help.

Bile dah tak ada apa, semua lupa!
tak igt sape yg tumpangkan kereta, tlong buat assignment, lend some money etc.

Sometimes kita pun tak sedar juga apa yg kita buat kadang2 dan maybe orang lain juga aggp kita buat benda yg sama. Apepun, I always keep reminding myself "if you want true friends, be one ;)"

- Your friend

akuOVERthePAGAR said...

thanx my anonymous friend!!! that is indeed true!

aizadosman said...

oh my adie...
terharu dgn coretan kau..
pada aku..sekali kite berkawan..selamanya kite berkawan...
ikhlas dan bukan mengambil kesempatan adalah kunci kepada sebuah persahabatan yg abadi...